Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Keskenmenon riski pelottaa

Keskenmenon riski pelottaa

ViestiKirjoittaja annikamansikka » 04.08.2017 21:02

Olen ensimmäistä kertaa raskaana, tänää 04.08.2017 testi näytti plussaa. Kuukauden lopussa on neuvola aika. Suvussa keskenmenoja on ollut paljolti, joten jännittää uskaltaako tästä ajasta nauttia 12 viikolle asti. :? Kuinka yleisiä keskenmenot ovat? Olen normaali painoinen, syön terveellisesti ja liikuntaa pyrin harrastamaan jaksamisestani riippuen. Kävelylenkit ovat rauhoittavia.
annikamansikka
 
Viestit: 5
Liittynyt: 04.08.2017 20:37

Re: Keskenmenon riski pelottaa

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 04.08.2017 21:22

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Keskenmenon riski pelottaa

ViestiKirjoittaja annikamansikka » 05.08.2017 01:22

Okei, prosentillisesti on kyllä pieni osuus! Raskaudesta tietää lapsen isä sekä kaksi lapsuuden ystävääni. Heille mahdollisesta keskenmenosta kertominen ei tuntuisi vaikealta ja he ovat alusta asti olleet koko projektissa mukana ja tukena. :D
annikamansikka
 
Viestit: 5
Liittynyt: 04.08.2017 20:37

Re: Keskenmenon riski pelottaa

ViestiKirjoittaja Tuuli79 » 08.08.2017 11:14

Itselläni oli ensimmäinen keskenmeno rv 10, jolloin töissä lähimmät työkaverit tiesivät asiasta ja yleensä lähipiirimme. Olin jo käynyt ekan kerran neuvolassakin. Toinen keskenmeno oli rv 8, jolloin takana jo kaksi ultraa(sairastan perussairauksia joten seuranta aloitettiin varhain). Kolmas raskaus päätyi kohtukuolemaan viime kesänä rv 24 jolloin kaikki oli koko raskauden hyvin. Nyt rv 32 ja vasta pikkuhiljaa uskaltaa nauttia raskaudesta. Keskenemnoa en siltikään ole osannut koskaan varsinaisesti pelätä vaan ajatellut että se tulee jos on tullakseen ja tiedän että omat elämäntapani ovat terveelliset ja se ei ainakaan niistä ole ollut kiinni. Lapsen ei vain ole kuulunut syntyä jos keskenmeno tulee. Vaikka maailma tuntuu ja on tuntunut epäoikeudenmukaiselta siltä hetkellä kun niin on käynyt, niin parempi ajatella positiivisesti ja koittaa olla stressaamatta koska stressi vaikuttaa myös egatiivisesti raskaudessa. Itse en ole kyllä vieläkään tuonut vauvan tarvikkeita esille, vaikka tiedän että synnytys käynnistetään viimeistään 7 viikon kuluttua. Toisaalta kun asioista puhuu avoimesti niin myös huomaa kuinka paljon kohtalotovereita lähipiiristä löytyy tai niitä jotka asiaa pelkäävät ja se on samalla vertaistukea. Ota asia puheeksi neuvolassa.nei kannata murehtia yksin asioita. Onnea odotukseen.
Tuuli79
 
Viestit: 3
Liittynyt: 26.07.2017 08:58


Paluu Raskausaika