Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Sykkeen nousu alkuraskaudessa

Sykkeen nousu alkuraskaudessa

ViestiKirjoittaja Mrlsa » 16.07.2018 08:23

Tein positiivisen raskaustestin reilu viikko sitten (kk viimeksi alkaneet 19.5., mutta pitkä kierto, joten aika aluillaan varmasti on). Harrastan aktiivisesti urheilua (5-8h/vko, rasittavasti kestävyysurheiluakin noista useampi tunti + työmatkapyöräilyt 14km/pv). Sykkeeni nousee nyt todella helposti pyöräillessäkin yli 150 bpm, vaikka ei tunnu järin rasittavalta. Onko tällaisella syketasolla työskentely vielä ok, kunhan ei aiheuta huonoa oloa? Pitkään ei kamalan korkeilla sykkeillä (yli 170 bpm) pysty harjoitella, sen olen huomannut.

Toisena kysymyksenä; eilen illalla nukkumaan mennessä uni tuli (ja sekin hieman heikkoa) vasta n. 2,5h valvomisen jälkeen, sillä syke harhaili todella korkealla, ja sydän hakkasi vimmatusti vaikka kuinka yritti rentoutua. Pitääkö olla huolissaan vai johtuuko tällainen sikiön kehityksestä? Mitään muuta ihmeellistä ei ole vielä ollut, väsymystä, arat rinnat, alavatsatuntemuksia. Ei huonoa oloa laisinkaan, ainakaan vielä :D

Kiitos vastaukista etukäteen!
Mrlsa
 
Viestit: 2
Liittynyt: 16.07.2018 08:14

Re: Sykkeen nousu alkuraskaudessa

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 21.07.2018 22:57

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 756
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Sykkeen nousu alkuraskaudessa

ViestiKirjoittaja Pietu » 23.07.2018 13:01

Minulla 14viikko menossa ja edelleen syke nousee ihan yllättävissä tilanteissa. Välillä puuskutan portaat yläkertaan ja toisella kerralla ei mitään. Käsitin, että ystävilläni ainakin osalla ollut samaa. Kaipa se on kehon tapa sano, että kannattaa hidastaa. Hassua vaan kun toisena päivänä voi treenata normaalisti ja toisena sitten syke nousee ja tekee mieli vain istua. Riittävällä nesteytyksellä tuntuu olevan ainakin jonkinlainen vaikutus.
Pietu
 
Viestit: 8
Liittynyt: 23.05.2018 14:17

Re: Sykkeen nousu alkuraskaudessa

ViestiKirjoittaja tituliina » 24.07.2018 14:34

Olen kanssa miettinyt tätä sykeasiaa, mutta lähinnä toiselta kantilta: joka paikasta luen, että leposykkeenkin tulisi nousta raskausaikana 10-15 lyönnillä minuutissa. Oma leposykkeeni ei ole käytännössä juuri noussut: normaalisti leposykkeeni on 50-55 välillä, nyt kohta 15 viikkoa raskaana en ole "päässyt" edelleenkään edes kuuteenkymppiin. Ainakaan kevyessä liikunnassa syke ei myöskään nouse normaalia enempää, joskin huippaa kyllä sitten senkin edestä. Onkohan tällainen ihan normaalia? Sydämessä ei ainakaan tietääkseni pitäisi olla mitään häikkää, taustaltani olen entinen kestävyysurheilija.
tituliina
 
Viestit: 3
Liittynyt: 17.05.2018 14:55

Re: Sykkeen nousu alkuraskaudessa

ViestiKirjoittaja Sonnnja » 25.07.2018 17:06

Mua on kans ihmetyttänyt sydämen tykytykset. Oon nyt 15+6, ensiodottaja. En osaa sanoa, onko syke nopeempi kuin aiemmin, mutta välillä tuntuu, että sydän lyö lujempaa kuin normaalisti. Ihan vaikka ruoan jälkeen, jos makailee sohvalla, saattaa tuntua rinnassa sydämen hakkaaminen. Vaikuttaako raskaus siis sykkeeseen ja miksköhän?
Sonnnja
 
Viestit: 7
Liittynyt: 14.05.2018 18:46

Re: Sykkeen nousu alkuraskaudessa

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 26.07.2018 15:46

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 756
Liittynyt: 22.05.2014 14:55


Paluu Raskausaika