Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Hälytys seulassa

Hälytys seulassa

ViestiKirjoittaja Louna » 21.09.2017 11:19

Maanantainen yhdistelmäseula veti mietteliääksi. Saimme T21 arvoksi 1:46, ikäriski 1:390. Rv 12+6, niskaturvotus 2,22mm, hCGb 400 ng/mL MoM 5,48, PAPP-A 782 mU/L, MoM 0,9. Sekä T18 että T13 riskit olivat onneksi matalalla, molemmat 1:100000. Meidät jätettiin näiden tietojen kanssa vähän tyhjänpäälle, en ole saanut kysymyksiini okein vastauksia ultraajalta, neuvolasta, enkä oikein myöskään TAYSin kätilöltäkään, jonka kanssa sovimme NIPTin ensi maanantaille, ensimmäinen vapaa aika. Olen googlannut muutaman päivän ajan vaikka mitä hirveyksiä, sillä haluan tietää, mihin meidän tulisi mahdollisesti valmistautua. Olen myös yrittänyt etsiä raja-arvoja, ja netistä löytämäni tiedot vaihtelee hyvinkin paljon, esim. niskaturvotus normaali 1-2 mm, jonka mukaan me mennään yli, jossain taas huolestumisraja oli 2,5mm ja jossain 3mm. Ultrassa meille sanottiin, että NT on normaali, mutta haluan tietää, kuinka lähellä raja-arvoja olemme? Neuvolasta ei osattu vastata NT raja-arvoihin. Sikiö näytti normaalilta, liikkui ja vilkutteli, lopulta nukahti, eikä meinannut antaa niskaansa mitattavaksi. En tiedä katsottiinko napavirtauksia, ainakaan niistä ei ollut puhetta, ja olen lukenut niiden tutkimisesta vasta jälkeenpäin. Ilmeinen ongelma on verikokeiden tuloksissa (otettu 31.8). Istukkahormoni on ymmärtääkseni kymmenkertainen normaaliin nähden? En löytänyt tästäkään raja-arvoja, jotka olisi ilmoitettu ng/mL, joten vertaaminen on vaikeaa. Olen lukenut, että korkea istukkahormonimäärä voi johtua monestakin syystä, ja osa näistä oli aivan järkyttäviä; turvonneista ja epämuodostuneista vauvoista keskenmenoihin ja huonoon istukan toimivuuteen tai vauvan aivottomuuteen tai siihen, että minulla on syöpä. Kuitenkin minulle on sanottu, että jos NIPTissä ei näy mitään ihmeellistä, ei istukkahormonia tutkita eikä seurata, vaikka se oli kokeissa huomattavan korkea. Ts., jos minulla olisikin esimerkiksi syöpä, niin sitä ei tutkittaisi, olenko ymmärtänyt oikein? Olen myös ymmärtänyt, että istukkahormoni saattaa vaihdella hyvinkin paljon yksilökohtaisesti sekä päiväkohtaisesti. Onko hormonimäärän vaihteluun erityisiä syitä? Voiko esim. tulehdus (flunssa) nostaa hormonimäärää, tai voiko istukkahormoni olla korkeampi sellaisella, joka on muutenkin hormonihirviö? hCG:n mainitaan olevan yhteydessä raskausajan pahoinvointiin. Minulla ei ole ollut oikeastaan missään vaiheessa pahoinvointia, ei edes kuvotusta. Muutenkin raskaus on ollut hyvin oireeton. Hajuaistin voimistuminen, jatkuva nälkä ensimmäisellä kolmanneksella (nyt se on laantunut), kova väsymys, alussa tissien kasvaminen kuppikoolla, pullottava vatsa melkein alusta saakka, verta vuotavat ikenet, ja kuluneen viikon aikana alkanut alavatsan nippailu ja vihlaisut taitavat olla ainoat oireet. Niin, ja itkuherkkyys ja raivonpuuskat, mitkä tietyllä tapaa kuuluu kyllä luonteeseeni (ja PMS:ään) muutenkin. Olen hyvin herkkä, tunnen vivahteet ympäristössä sekä kehossani normaalisti hyvinkin herkästi, ja siks erityisesti ihmettelen, miksen tunne tätä raskautta ja yhteyttä sikiöön. Paitsi, että tiesin hänen olevan poika, ennen kun hän ultrassa heilutteli pippeliään. Olen alusta asti pelännyt jonkun olevan vialla, ja "nähnyt" asioita, niin kuin minulla joskus on tapana muutenkin. Olen ollut raskaana myös yli 15 vuotta sitten (kunnes raskaus keskeytettiin hyvin pian), ja silloin tunsin ja tiesin olevani raskaana jo kauan ennen raskaustestiä. En niinkään oireista, vaan tunsin yhteyden sisälläni olevaan alkioon. Olen ilmaissut huoleni neuvolassa, ja minua on vaan hyssytelty, ja sanottu, että ei mitään pahaa tapahdu. Kunnes soitin seulan jälkeen tuloksista, jolloin sain pahoittelut. Haluaisin saada vastauksia kysymyksiini. Minua ahdistaa enemmän tietämättömyys ja yksin jääminen, kuin tilanteeseen liittyvät faktat. Ja kun minulle ei kerrota faktoja, yritän pakonomaisesti löytää niitä itse, ja löydän itseni vain sotkuisen vyyhdin keskeltä, ilman minkäänlaista langanpäätä, ihan solmussa. Olen 34-vuotias, pian 35, ja tämä on vuoden yrittämisen tulos, odotettu raskaus.
Louna
 
Viestit: 1
Liittynyt: 27.07.2017 00:21

Re: Hälytys seulassa

ViestiKirjoittaja Larabab » 21.09.2017 16:49

Sanoisin että ota nyt rauhassa äläkä googlaa enää ennen verikoetta... Mun toisella (nyt jo 10vee) oli turvotusta ja ihan normaali ipana on.
Mut sulle on kyllä osunu inhottavat hoitajat jos eivät tue sinua hädässäsi...
Larabab
 
Viestit: 2
Liittynyt: 21.09.2017 16:42

Re: Hälytys seulassa

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 21.09.2017 18:11

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 760
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Hälytys seulassa

ViestiKirjoittaja Jojo » 02.11.2017 09:36

Voi ei, kuulostaa todella kurjalta kohtelulta :( Paras neuvo minkä voin nyt on antaa, on se että älä googlaile enään mitään ja yritä olla ressaamatta. Sisälläsi kasvava pieni ihme on kuitenkin parasta mitä tulet ikinä luomaan ja vaikka hänellä olisi jotain poikkeavuutta, olen varma että hänellä on silti erittäin rakastava ja huolehtiva äiti <3 Ainakin tämän huolen perusteella lapsi on jo sinulle todella tärkeä. Tsemppiä. Joko on lisää tuloksia tullut?
Jojo
 
Viestit: 80
Liittynyt: 25.09.2017 14:26
Paikkakunta: Tampere


Paluu Raskausaika