Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Sokeri rasitus

Sokeri rasitus

ViestiKirjoittaja Mami3 » 19.12.2016 18:01

Miten suhtaudutaan kun äiti ei osallistu sokeri rasitus kokeeseen?
Ei riskejä, normaali paino ym terveelliset elämäntavat.
Lisäksi käytännössä ei olisi mahdollista osallistua kokeen vuoksi joka vie aikaa
Mami3
 
Viestit: 8
Liittynyt: 28.11.2016 22:26

Re: Sokeri rasitus

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 19.12.2016 21:09

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Sokerirasitus

ViestiKirjoittaja Nana » 16.01.2018 09:38

Sokerirasituskokeeseen liittyen annetaan ohjeeksi, että aloita paasto 10-14 h ennen näytteenottoa. Minusta tuo annettu 10-14 h on aika iso haarukka eli ei kovin tarkka ohje ja mietinkin miten paljon iltapalan ajankohta vaikuttaa kokeeseen. Mikä nyt olisi riittävä paastoaika?
Nana
 
Viestit: 4
Liittynyt: 15.09.2017 12:29

Re: Sokerirasitus

ViestiKirjoittaja Kreena » 17.01.2018 21:34

Nana kirjoitti:Sokerirasituskokeeseen liittyen annetaan ohjeeksi, että aloita paasto 10-14 h ennen näytteenottoa. Minusta tuo annettu 10-14 h on aika iso haarukka eli ei kovin tarkka ohje ja mietinkin miten paljon iltapalan ajankohta vaikuttaa kokeeseen. Mikä nyt olisi riittävä paastoaika?


Mä olin sokerirasituksessa tänään ja ohjeeksi olin saanut 10h paastoa. Kokeen ottaja vielä varmisti, että olenhan ollut _vähintään_ sen 10h syömättä.
Kreena
 
Viestit: 1
Liittynyt: 17.01.2018 21:30

Re: Sokeri rasitus

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 18.01.2018 19:42

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Sokeri rasitus

ViestiKirjoittaja Ninia » 08.02.2018 14:42

Hei,
Milloin sokerirasitus-kokeet yleensä tehdään?
Itse olen rv 25 ja ei ole sanallakaan puhuttu neuvolassa. Toki en ilmeisemmin kuulu pahimpaan riskiryhmään taustoiltanikaan, eikä tässäkään raskaudessa paino ole noussut erittäin hankalan raskauspahoinvoinnin vuoksi vielä oikeastaan ollenkaan, vaikka kyseessä monikkoraskaus (olen noin -1kg ekan neuvolan painosta vielä ja en ole lähelläkään ylipainoa).
Onko jotkin kriteerit, joiden vuoksi tuota sokerirasitusta ei tehtäisi?
Ninia
 
Viestit: 3
Liittynyt: 29.01.2018 14:44

Re: Sokeri rasitus

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Hanna » 08.02.2018 20:37

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Hanna
 
Viestit: 478
Liittynyt: 27.05.2014 14:51

Re: Sokeri rasitus

ViestiKirjoittaja Jojo » 09.02.2018 10:55

Itellä oli sokerirasitus tällä viikolla. Ei muita riskitekijöitä, kuin että ennen raskautta syömäni ehkäisypillerit lihottivat 10kg/6kk jonka vuoksi painoindeksini on 25. Raskauskiloja nyt tullut ehkä sen 3kg, 25+0. Muuten sokeriarvot oli hyvät mutta viimeisimmässä kokeessa oli arvo yli sallitun rajan joten kotona seurantaa 6 päivän ajan, neljä kertaa päivässä piikitän itseäni. Olisin kyllä toivonut neuvolasta vähän miellyttävämpää keskustelua raskausajan diabeteksesta sekä terveistä elämän tavoista, en ole ikinä syönyt näin terveellisesti ja monipuolisesti elämäni aikana kuin nyt. Neuvolassa oli sijainen joka ei perehtynyt ollenkaan sairaustaustaani eikä ollut kiinnostunut ruokailutavoistani. Sain kuunnella luennointia terveellisestä ruuasta, aivan kuin mättäisin joka aterialla pelkkää roskaruokaa. Ymmärrän kyllä että on tärkeää painottaa liikunnasta ja ruuasta, mutta olisi tilanteen voinut vähän kivemminkin hoitaa. Mutta tämä sokeriarvojen seuranta on suorastaan koukuttavaa :D Voisin kokoajan vain pistellä sormea ja katsoa mitä lukemat näyttää ja kirjata niitä ylös.
Jojo
 
Viestit: 80
Liittynyt: 25.09.2017 14:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Sokeri rasitus

ViestiKirjoittaja Pikkukolmonen » 12.04.2018 11:51

Itselläni ei ollut riskitekijöitä eikä oireita, mutta rasituskokeessa kaksi jälkimmäistä arvoa olivat selvösti koholla. Nyt viikon verran olen kotona mittaillut ja noudattanut Käypä hoito-suosituksen mukaista diettiä, ja sokerit ovat koko ajan olleet loistavat. En olisi osannut muuttaa ruokailutottumuksiani, jos en olisi käynyt rasituskokeessa. Eli mitata kannattaa vaikka sitten kotona, tunti ennen ja tunti jälkeen aterioiden.
Pikkukolmonen
 
Viestit: 8
Liittynyt: 12.04.2018 11:44

Re: Sokeri rasitus

ViestiKirjoittaja Heeti » 16.04.2018 14:49

Mä jouduin käymään sokerirasituksessa raskaudenaikana kaksi kertaa, olin kyllä ylipainoinen odottaja ja 30 vuotta täytin raskauden aikana. Onkohan se normaalia?
Eka käynti oli joskus rv 16-17, joilloin arvot olivat hyvät. Toinen käynti oli joskus rv25, ja silloinkin normaalit.
Eli jos joskus teen lisää lapsia niin joudunkohan silloinkin käymään kaksi kertaa?
Heeti
 
Viestit: 5
Liittynyt: 05.09.2017 14:39

Seuraava

Paluu Raskausaika