Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Kummien valinta

Kummien valinta

ViestiKirjoittaja soontobemom » 03.07.2018 09:07

Hei kaikki,

Emme kuulu mihinkään uskontoon, mutta haluamme silti valita tulevalle lapsellemme ns. kummit. Millä "kriteereillä" olette valinneet/ valitsette lapsen kummit, jos suljetaan se uskonnollisuus ja kristillinen kasvatus tästä yhtälöstä ulos?
Ja koska kummeiksi kysytään: jo ennen syntymää, vai vasta sen jälkeen?
soontobemom
 
Viestit: 13
Liittynyt: 18.04.2018 16:24

Re: Kummien valinta

ViestiKirjoittaja SaraS » 04.07.2018 09:22

Moikka!

Me valitsemme kummit ainakin sen perusteella, ketkä ovat meille tärkeitä ihmisiä ja kenet haluamme tärkeäksi osaksi myös lapsemme elämää. Toki mietin myös sitä, ketkä olisivat hyviä kummeja. Tahdon kuitenkin, että kummit ovat läsnä lapsen elämässä ja tuntevat hänet oikeasti.
Me aiomme kysyä kummeja jo ennen lapsen syntymää :)
SaraS
 
Viestit: 1
Liittynyt: 31.01.2018 19:46

Re: Kummien valinta

ViestiKirjoittaja Mepa2 » 05.07.2018 11:31

Sylikummiksi valittiin puolison sisko - hän on ensimmäistä kertaa täti sekä kummi. Toiseksi kummiksi minun paras, pitkäaikainen ystäväni, johon uskon pitäväni yhteyttä vielä vuosikymmenienkin jälkeen. :) Ovat suostuneet kummiuteen jo ennen lapsen syntymää.
Mepa2
 
Viestit: 1
Liittynyt: 05.07.2018 11:27

Re: Kummien valinta

ViestiKirjoittaja Kairan » 05.07.2018 15:57

Meillä myös pelkät nimiäiset multa silti valitaan kummit.

Kummikriteereinä meillä oli kummien läsnäolo, se miten he yleensä ovat lasten kanssa sekä meidän vanhempien ja kummien keskinäinen suhde.
Minulla kaksi läheisintä ystävää ovat sellaisia kummeja, jotka asuvat lähellä ja ovat varmasti läsnä lapsen elämässä. Kolmas ystäväni on etäkummi.
Miehen puolelta kummeiksi valikoituivat hänen veljensä ja veljen vaimo, koska ovat meille tärkeitä, ollaan paljon tekemisissä ja asuvat myös lähistöllä.
Kairan
 
Viestit: 1
Liittynyt: 05.07.2018 15:54

Re: Kummien valinta

ViestiKirjoittaja taavetti » 11.08.2018 13:18

Itse olen vasta viikolla 6+2, mutta silti selkeää jo, ketkä kummeiksi halutaan. Eka lapsi, ja tuo on ollut selvä asia jo ennen edes raskautumista. :)

Mua kuitenkin tällaisena puhtaana ateistina kiinnostaisi kuitenkin tuo nimeämistapahtuma ja kummeiksi ”julistaminen”. Onko nimiäisissä ylipäätään läsnä joku maistraatin tyyppi, vai tehdäänkö varsinainen nimeäminen vaan itsekseen muuna aikana, ja nimiäisissä sitten vaan juodaan kahvia ja syödään kakkua? Entä miten ”virallistatte” ne kummit? Onko teillä nimiämisissä jokin puhe tms, jossa kerrotte kummit vai onko vain sovittu kummien kanssa asiasta? :) en ole itse ollut koskaan muuta kuin ristiäisissä, joten täysin uus juttu nämä nimeämishommat :)
taavetti
 
Viestit: 33
Liittynyt: 07.06.2018 14:02

Re: Kummien valinta

ViestiKirjoittaja Lilian » 12.08.2018 05:38

taavetti kirjoitti:Mua kuitenkin tällaisena puhtaana ateistina kiinnostaisi kuitenkin tuo nimeämistapahtuma ja kummeiksi ”julistaminen”. Onko nimiäisissä ylipäätään läsnä joku maistraatin tyyppi, vai tehdäänkö varsinainen nimeäminen vaan itsekseen muuna aikana, ja nimiäisissä sitten vaan juodaan kahvia ja syödään kakkua?


Minua kiinnostaa myös kuulla kokemuksia/faktoja nimiäiset vs. ristiäiset. Ongelmana kummien valinnassa on nimittäin osittain se, etteivät "nykynuoret" enää tunnu kuuluvan kirkkoon! :D ja ristiäisiä ollaan kaavailtu. En henk.koht. ole mitenkään "uskossa", mutta kuulun kirkkoon ja olisin halunnut antaa lapselle nimen & kummit ns. virallista reittiä.

Onko kellään ollut vastaavia haasteita?
Lilian
 
Viestit: 16
Liittynyt: 17.04.2018 20:56

Re: Kummien valinta

ViestiKirjoittaja Ppfox » 17.08.2018 07:55

Olen kummina kirkkoon kuulumattomalle, eli heillä oli nimiäiset. Tilaisuuden voi muotoilla mieleisekseen. Kummipoikani nimiäisissä oli äidin pitämä puhe nimestä ja vieraat saivat arvuutella nimeä (tietovisan tyyppinen). Äiti paljasti nimen arvuuttelujen jälkeen. Musiikkiesitys taisi olla myös. Ei nyt niin kaukana ristiäisistä mun mielestä (paitsi tietovisa :mrgreen: )
Isoveljensä nimiäisissä taisi olla kuva- ja musiikkiesitys, nimeä arvuuteltiin ja omenapuun istutus mummulan pihaan.

Omalle vauvalle haluamme ristiäiset, ei ole kiinni uskosta vaan enemmän perinne minulle ainakin.
Kummit kysytään etukäteen, miehen hyvä ystävä, mun isoveli ja minun hyvä ystäväni. Hieman auki olisiko kummeja 3 vai 4. (Minusta 4 olisi hyvä, itsellänikin oli :) ) Ehkä hieman harmittaa, kun ei ole kysyä kummiksi ketään lähellä/lähempänä asuvaa. Tästä siis keskustellaan vielä.
Ppfox
 
Viestit: 4
Liittynyt: 31.07.2018 11:25


Paluu Muut aiheet