Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Sokerirasitus

Sokerirasitus

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 08.12.2014 18:18

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Sokerirasitus

ViestiKirjoittaja 1+1=4? » 12.12.2014 22:00

Minkälaisia ajatuksia muilla on herännyt sokerirasitukseen joutumisesta? Kuinka moni on saanut raskausdiabetes "tuomion"?
1+1=4?
 
Viestit: 2
Liittynyt: 12.12.2014 21:54

Re: Sokerirasitus

ViestiKirjoittaja hannaski » 06.01.2015 00:17

Itse koin sokerirasitukseen menon nimen omaan sinne joutumisena. BMI:ni oli vähän yli normaalipainon (harrastan mm. kuntosalia ja mielestäni en ole lihava) ja ikää nippa nappa yli sen 25. Mulla on terveet elämäntavat, eikä mitää ongelmia ollut tähän asti raskaudessa. Hemoglobiinit ja verenpaineet olleet mallikkaat ja paino noussut hyvin maltillisesti. Hyvähän se on, että pelataan varman päälle, mutta itse voin todella huonosti sen litkun juotuani. Heikotti, pyörrytti ja oksetti ja terkkarin hajussa piti istua se 2h, vaikka yleensä en ole verikokeista ym. ollut moksiskaan. Viitearvot jäivät kauas hälyttävistä, joten ei "tuomiota" tullut. :) Itselle jäi vaan vähän semonen turha koekaniini-fiilis...
hannaski
 
Viestit: 5
Liittynyt: 05.01.2015 23:53

Re: Sokerirasitus

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Hanna » 07.01.2015 21:35

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Hanna
 
Viestit: 478
Liittynyt: 27.05.2014 14:51

Re: Sokerirasitus

ViestiKirjoittaja 1+1=4? » 03.02.2015 14:41

Voin samaistua tuohon fiilikseen.Olin todella vastahakoinen menemään testiin,koska ensimmäisessä raskaudessa ei ollut mitään ja esikoinen oli tosi pieni syntyessään.Tässä viimeisessä raskaudessa kuitenkin tuli sitten jouduttua lopulta insuliinia piikittämään,osittain ehkä myös siksi,että en millään saanut itseäni niskasta kiinni tämän ruokavalio asian suhteen. Olin jotenkin todella vihainen ja turhautunut koko hommasta ja se sai ehkä käyttäytymään jopa hieman tyhmästi vastahankaan.Olen siis huono hyväksymään asioita joita käsketään tekemään!
Nyt olisi sitten edessä uudelleen rasituskoe ja ajatuskin jo kuvottaa.Voisiko terveydenhoitaja Hanna kertoa minulle mitkä ovat normaalit arvot kotimittauksissa raskauden päätyttyä?
1+1=4?
 
Viestit: 2
Liittynyt: 12.12.2014 21:54

Re: Sokerirasitus

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Hanna » 26.02.2015 21:48

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Hanna
 
Viestit: 478
Liittynyt: 27.05.2014 14:51

Re: Sokerirasitus

ViestiKirjoittaja Moonica » 02.03.2015 22:12

Hei!
Itse sain RD"tuomion" ja tuntuu, että koko loppuelämä on mennyt ihan pilalle.
Olo on suoraan sanottuna jotain samankaltaista kuin HIV-diagnoosin saaneella, että tässä sitä ollaan sairas koko loppuelämän ja vähän hävettääkin. :oops:
Pelkään, että joudun koko loppuelämäni kyttäämään sokeriarvoja, vaikka niissä ei ole koskaan aikaisemmin ollut vikaa, eikä edellisessä raskaudessa ollut RD:ta.
Olen ollut aina huono syömään, tai noudattamaan säännöllistä ateriarytmiä. Edelleen elin jugurtilla ja tuoremehulla, söin vasta kun alkoi tärisyttämään. Kysymykseni Hannalle onkin, että voiko huono syöminen vaikuttaa RD:n syntyyn, voiko tällaiset sokeripiikit rasittaa elimistöä ja johtaa tähän?
Lisäksi haluaisin vähän moittia diabeteshoitajan asennetta; puhelimessa jo aloitti senpäiväisen mäkätyksen että olisin vedellyt täällä kaksin käsin kakkua ja suklaata suu vaahdossa. Aika vanhanaikainen ajattelutapa mielestäni. :x
Moonica
 
Viestit: 1
Liittynyt: 02.03.2015 22:04

Re: Sokerirasitus

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 06.03.2015 21:13

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55

Re: Sokerirasitus

ViestiKirjoittaja Minttumari » 02.03.2018 15:47

Minä koin pääseväni sokerirasitustestiin ja vaikka paastoarvo paukkui hiukan yli, ei sekään juurikaan harmittanut. Ainut harmitus tuli siitä, kun joutuu ottamaan sen näytteen..tälleen jonkinsortin piikkikammoisena :shock: Mukava yllätys kuitenkin oli ettei se neulan pisto juurikaan tunnu paitsi jos hermo sattuu olemaan ihan liki :D
Minttumari
 
Viestit: 3
Liittynyt: 29.01.2018 23:47

Re: Sokerirasitus

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Nina » 05.03.2018 20:15

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Nina
 
Viestit: 752
Liittynyt: 22.05.2014 14:55


Paluu Hyvinvointi