Hei vierailija! Jos haluat osallistua keskusteluun, kirjaudu sähköiselle äitiyskortillesi ja klikkaa Keskustelu-linkkiä!
Rekisteröidy

Verenpaine

Verenpaine

ViestiKirjoittaja hla » 02.06.2015 06:52

Tän raskauden (ensisynnyttäjä kun olen) toisella kolmanneksella sain neuvolasta ohjeeksi seurata verenpainearvoja kotona kolmesti päivässä. No nyt kun olen mittaillut niin arvot on ihan hirveen korkeena olleet. LähtötasokaN ei tosin mkään hirveän matala ollut, 128/87. Tänä aamuna mittasin ensimmäiseksi arvoksi 144/108 mutta toinen olikin jo sitten 138/88 eli hieman järkevämpi.

Ongelmana pyörittelen päässäni, että varmasti olis järkevää ottaa ja jäädä huomiselta loppuajaksi sairaslomalle, töitä olisi 4.-19.6. enää ennen viikon kesälomaa ja sitä kautta äitiyslomaa mutta jotenkin takaraivossa kummittelee ajatus tästä loistavasta taloudellisesta tilanteesta eli pärjäämisestä kun ei yksinkertaisesti ole varaa suunnilleen elää ja viettää edes siedettävää arkea. Kelan tuista kun ei saa mitään vuorolisiä ja muutenkin niistä vähistä leikataan jatkuvasti mitä valtiolta edes saa..

Tokihan tässä on sukurasitettakin jonkiverran, että verenpaine nousee ja jonkinverranhan se nousee jokatapauksessa raskaudenaikana mutta luultavasti sen ei kuuluisi nousta tähän tyyliin kun itselläni, vai mikä on ns. normaali raskaudenaikainen verenpaineen nousu ilman raskausmyrkytystä tai epäilyä siitä?
hla
 
Viestit: 1
Liittynyt: 22.05.2015 10:15

Re: Verenpaine

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Hanna » 04.06.2015 19:23

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Hanna
 
Viestit: 479
Liittynyt: 27.05.2014 14:51

Re: Verenpaine

ViestiKirjoittaja Papunen -17 » 23.05.2017 19:35

Hei, itse kärsin matalasta verenpaineesta. Verenpaineeni on aina ollut matalalla, mutta raskaus on vain laskenut sitä. Onko mitään hyviä vinkkejä millä olon saisi paremmaksi, kun alkaa huimata/pyörryttää? Paineet tällä hetkellä 99/72. Salmiakkia ja lakritsia ei ilmeisesti suositella enää tähän ongelmaan? Olen nyt rv 34.
Papunen -17
 
Viestit: 10
Liittynyt: 02.12.2016 14:06

Re: Verenpaine

ViestiKirjoittaja Terveydenhoitaja Hanna » 26.05.2017 09:36

Tämän vastauksen on kirjoittanut terveydenhoitaja tai lääkäri. Terveydenhuollon ammattilaisten vastaukset näytetään vain iPana Äitiys-palveluun rekisteröityneille käyttäjille.

Rekisteröidy iPana Äitiys-palveluun ja ota sähköinen äitiyskortti käyttöösi ilmaiseksi osoitteessa www.ipana.fi!
Avatar
Terveydenhoitaja Hanna
 
Viestit: 479
Liittynyt: 27.05.2014 14:51


Paluu Hyvinvointi